Öppnar ögonen för floran av yrken redan i femman

Öppnar ögonen för floran av yrken redan i femman


NYHET Publicerad

SYV Det ska börjas i tid. Därför arrangerades en yrkesvisning för femteklassare i Kramfors nyligen. ”Elever kan inte bli intresserade av yrken som de inte ens vet existerar”, säger studie- och yrkesvägledaren Eliin Nordlander.

Eliin Nordlander är syv på Högakustenskolan och ansvarig för praktikservice inom Kramfors kommun.

Hon har lagt mycket tid på att få alla bitar på plats inför det slutliga evenemanget i Folkets park. Inbjudna var, förutom cirka 220 elever och skolpersonal, representanter för en rad olika yrken. Fastighetsmäklare, rörmokare, poliser, militärer, kockar och förskollärare… Totalt 20 olika yrken fanns med. Efter presentationer från scen hölls sedan ett ”yrkesmingel” då eleverna fick gå runt och bekanta sig mer med representanterna för de olika yrkena. Då genomförde det dessutom grupparbeten med syftet att stärka samarbetsförmågan.

Urvalet av yrken har inte tillkommit av en slump. Eliin Nordlander har undersökt hur arbetsmarknaden ser ut och vilka bristyrken som kommer att finnas under kommande 5-10 år. Till sin hjälp har hon tagit Arbetsförmedlingen i Kramfors och SCB bland annat. Dessutom har hon tagit hänsyn till könsfödelningen inom olika yrken. Utöver det har eleverna fått välja fem yrken det är särskilt intresserade av.

Öppna ögon

– Jag har fått en alldeles fantastisk respons från alla yrkesverksamma och alla skolorna, säger Eliin Nordlander, som är syv på Högakustenskolan och ansvarig för praktikservice inom Kramfors kommun. Någon har undrat lite över studie- och yrkesvägledning för 11-åringar, men hon anser att det till och med kan vara befogat att gå ännu längre ner i åldrarna.

– I kommunen har vi insett att det är för sent att börja i åttan med att träffa en syv. Då har eleverna redan format uppfattningar om framtidens arbetsmarknad, säger Eliin Nordlander. Och då fortsätter yrkesvalen att vara ganska traditionella.

– Man kan ju inte bli intresserad av ett yrke som man inte ens vet existerar. Det här är ett bra sätt att öppna elevernas ögon för många olika yrken och branscher redan i tidig ålder.

Allas ansvar

Eliin Nordlander och fyra lärare i årskurs fem har fungerat som styrgrupp och lärarna har varit som ”eld och lågor” under arbetets gång.

– Studie- och yrkesvägledning genom hela skolgången är hela skolans ansvar. Tidigare har det skett fläckvis med flera goda exempel på olika håll, men nu kan vi garantera att det kommer göras kommunövergripande insatser i yngre åldrar framöver, säger Eliin Nordlander. Detta bland annat därför att eleverna fått arbeta i flera ämnen med uppgifter kopplade till dagen och att alla lärare i årskurs fem deltagit.

Det här är första gången yrkesvisningen arrangerats. Men det är inte sista. Aktiviteten ska permanentas för kommande femteklassare.

Börja redan i förskolan

Kramfors är bland de första i landet med att gå så långt ner i åldrarna med studie- och yrkesvägledning, tror Mikael Wiklund, rektor på Ådalsskolan i Kramfors och chef för Vägledningscentrum. Bakgrunden är bland annat en undersökning som visat att dagens 19-åringar i genomsnitt bara kan räkna upp 20 olika yrken och då dessutom ganska snarlika jobb. Det kan till och med vara så få som 10-15 bland yngre, visar en undersökning av Arbetsförmedlingen.

– Det är därför vi vill börja med yrkesinformationen tidigt. Målet är att kunna börja med det här så smått redan i förskolan, säger han.

Fotntot: Projektet ”Jobba i Västerås” har bett såväl 10-åringar som 19-åringar att uppge alla yrken de kunnat komma på. Resultatet i båda grupperna har varit ett tjugotal yrken, och skillnaderna i typen av yrken dem emellan har varit liten. Enligt en undersökning av Arbetsförmedlingen kan unga räkna upp 10-15 yrken. Ännu en undersökning, gjord av Yrmis 2009, visar att antalet kan vara så lågt som fem

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>