Författararkiv: hillevi.lennstrom@vargarda.se

Klass 6 Lena skola besöker Be-Wi Insulation

6:an på Lena skola hade förberett sig med många intressanta frågor till studiebesöket på Be-Wi.
Här är ett axplock:
Hur mycket isolering säljer ni per år?
Vad finns det i isoleringen, material?
Hur länge har företaget funnits?
Hur många anställda har ni?
Vad gör ni mer än isolering?
Vad kan man jobba med hos er?
Ungefär hur mycket lön får man när man jobbar hos er på olika arbetsområden inom företaget?
Kan man sommarjobba hos er?
Ett trevligt besök, hälsar 6:an på Lena skola i sällskap med Inga-Lill Hedin
Klassen har satt ihop ett kollage som redovisning av besöket.
Klicka på länken nedan!

År 6 besöker skolföretaget BeWi

be1

Hej!
Tack för att vi fick komma på studiebesök till er.
Det var intressant att se få reda på att ”saltkornen” kunde expandera så mycket av värme. Det var också intressant att materialet innehåller 98% luft.
Spillbitarna vi fick har kommit till användning i våra uppfinningar. Se bild!
 
MVH
Klass 6 Nårunga
 
PS. Tack för de goda popcornen DS.

Skolföretagen 2016/17

Så var Vårgårdas skolföretag bokade inför läsåret 16/17. Två nykomlingar och ett av två som önskade stå kvar. Bara för klasserna att boka in sig!

Årets skol”företag”klass 4

kommunhuset

Vårgårda Kommun

ser fram emot att samarbeta med er!

Kontaktperson: Hampus Haga

tel: 0322-600665

mail: hampus.haga@vargarda.se

web adress:www.vargarda.se

                 Välkomna att kontakta oss!

 

 

 

Årets skolföretag för klass 5

orax_hus

Orax

ser fram emot att träffa er!

Kontaktperson:Thomas Skogholm

tel:0322-666648, mobil:0705-517906

mail:thomas.skogholm@orax.se

webbplats: www.orax.se

Välkomna att kontakta oss!

 

 

 

        Årets skolföretag

               klass 6

B-Wi insulation AB

bewi

ser fram emot att samarbeta med er!

Kontaktperson: Kerstin Svensson

mail: kerstin.svensson@bewi.com

web adress: http://www.bewiinsulation.com/se/

Välkomna att kontakta

oss!

Fridhem på skolbesök hos VIAB

Här kan vi läsa ännu ett tackbrev från klass 4 på Fridhemskolan, som besökte sitt skolföretag VIAB för ett par veckor sedan. Utflykten gav mersmak och har här sammanfattats av gruppen tillsammans. En lektion i trafiksäkerhet och cykelteknik blev det dessutom!

klass 4 VIAB

Hej!

Det var trevligt att vara på VIAB. Vi fick lära oss många nya saker, tex att de små plastkulorna med färg kunde färga så stor mängd plast. Vi lärde oss också att ni var 40 anställda. Vi trodde det var över 100 st!!

Det var en nyhet för oss att ni inte tillverkar plast utan importerar den och tillverkar plastprodukter. Vi tyckte det var intressant att ni säljer så mycket till Autoliv. Det var coolt att se hur fort det gick att göra en plastbit i formsprutningsmaskinen. Vi fick också se att det fanns personal som jobbade med att limma små detaljer. Vi visste inte att ni arbetade nästan dygnet runt på VIAB. Det var spännande med alla robotar. Intressant att höra och se hur tunga verktygen var och att man behövde lyfta dem med med kranar.

I vår klass har vi några som kan tänka sig att köra truck, limma, stämpla färg eller vara chef hos er

Just nu sitter vi i klassrummet och njuter av det goda fikat ni skickade med oss tillbaka. Det var verkligen en glad överraskning.

Med vänliga hälsningar klass 4 på Fridhemskolan

 

 

 

 

En serie av studiebesök

Som vi redan berättat är det precis som med allt annat såhär års även full fart på skolornas besök ute på arbetsplatserna. Idag damp det ner ännu ett bevis på elevernas glädje och inspiration från besöken i form av ett stort kuvert på kontoret.

Hol, tack

Det är Hol skola klass 4-6 som tillsammans med Inger Nolvall-Stenseke besökt 2 av läsårets skolföretag VIAB och PRINFO under samma dag. Inger har bifogat en hälsning som lyder

”Slog två flugor i en smäll”. Går en sv-kurs, Läslyftet, där vi skulle jobba med serier. Gjorde då serier som tack till företagen vi besökt…

VIAB tack

I elevernas serier går det bla att utläsa följande kommentarer;

Vad kul det ska bli!   Jag längtar!  Undrar hur det är på VIAB.

Coolt! Häftigt! Stort! Wow!

Jag undrar om de är kändisar?  Hur många maskiner har ni?  Åh, det visste jag inte!

Tack för fikat!   Tack för att vi fick komma.

 

 

 

 

Öppnar ögonen för floran av yrken redan i femman

Öppnar ögonen för floran av yrken redan i femman


NYHET Publicerad

SYV Det ska börjas i tid. Därför arrangerades en yrkesvisning för femteklassare i Kramfors nyligen. ”Elever kan inte bli intresserade av yrken som de inte ens vet existerar”, säger studie- och yrkesvägledaren Eliin Nordlander.

Eliin Nordlander är syv på Högakustenskolan och ansvarig för praktikservice inom Kramfors kommun.

Hon har lagt mycket tid på att få alla bitar på plats inför det slutliga evenemanget i Folkets park. Inbjudna var, förutom cirka 220 elever och skolpersonal, representanter för en rad olika yrken. Fastighetsmäklare, rörmokare, poliser, militärer, kockar och förskollärare… Totalt 20 olika yrken fanns med. Efter presentationer från scen hölls sedan ett ”yrkesmingel” då eleverna fick gå runt och bekanta sig mer med representanterna för de olika yrkena. Då genomförde det dessutom grupparbeten med syftet att stärka samarbetsförmågan.

Urvalet av yrken har inte tillkommit av en slump. Eliin Nordlander har undersökt hur arbetsmarknaden ser ut och vilka bristyrken som kommer att finnas under kommande 5-10 år. Till sin hjälp har hon tagit Arbetsförmedlingen i Kramfors och SCB bland annat. Dessutom har hon tagit hänsyn till könsfödelningen inom olika yrken. Utöver det har eleverna fått välja fem yrken det är särskilt intresserade av.

Öppna ögon

– Jag har fått en alldeles fantastisk respons från alla yrkesverksamma och alla skolorna, säger Eliin Nordlander, som är syv på Högakustenskolan och ansvarig för praktikservice inom Kramfors kommun. Någon har undrat lite över studie- och yrkesvägledning för 11-åringar, men hon anser att det till och med kan vara befogat att gå ännu längre ner i åldrarna.

– I kommunen har vi insett att det är för sent att börja i åttan med att träffa en syv. Då har eleverna redan format uppfattningar om framtidens arbetsmarknad, säger Eliin Nordlander. Och då fortsätter yrkesvalen att vara ganska traditionella.

– Man kan ju inte bli intresserad av ett yrke som man inte ens vet existerar. Det här är ett bra sätt att öppna elevernas ögon för många olika yrken och branscher redan i tidig ålder.

Allas ansvar

Eliin Nordlander och fyra lärare i årskurs fem har fungerat som styrgrupp och lärarna har varit som ”eld och lågor” under arbetets gång.

– Studie- och yrkesvägledning genom hela skolgången är hela skolans ansvar. Tidigare har det skett fläckvis med flera goda exempel på olika håll, men nu kan vi garantera att det kommer göras kommunövergripande insatser i yngre åldrar framöver, säger Eliin Nordlander. Detta bland annat därför att eleverna fått arbeta i flera ämnen med uppgifter kopplade till dagen och att alla lärare i årskurs fem deltagit.

Det här är första gången yrkesvisningen arrangerats. Men det är inte sista. Aktiviteten ska permanentas för kommande femteklassare.

Börja redan i förskolan

Kramfors är bland de första i landet med att gå så långt ner i åldrarna med studie- och yrkesvägledning, tror Mikael Wiklund, rektor på Ådalsskolan i Kramfors och chef för Vägledningscentrum. Bakgrunden är bland annat en undersökning som visat att dagens 19-åringar i genomsnitt bara kan räkna upp 20 olika yrken och då dessutom ganska snarlika jobb. Det kan till och med vara så få som 10-15 bland yngre, visar en undersökning av Arbetsförmedlingen.

– Det är därför vi vill börja med yrkesinformationen tidigt. Målet är att kunna börja med det här så smått redan i förskolan, säger han.

Fotntot: Projektet ”Jobba i Västerås” har bett såväl 10-åringar som 19-åringar att uppge alla yrken de kunnat komma på. Resultatet i båda grupperna har varit ett tjugotal yrken, och skillnaderna i typen av yrken dem emellan har varit liten. Enligt en undersökning av Arbetsförmedlingen kan unga räkna upp 10-15 yrken. Ännu en undersökning, gjord av Yrmis 2009, visar att antalet kan vara så lågt som fem

Yrkeslivets bredd måste nå fram till dagens unga

 

Yrkeslivets bredd måste nå fram till dagens unga

NYHET Publicerad

SYV 10-15 yrken. Ungefär så många kan svenska elever räkna upp, visar undersökningar. Men enbart på Kinnarps-fabriken i Kinnarp finns det över 170 olika yrken. Detta var en av överraskningarna när åttondeklassarna på Kyrkerörsskolan tillbringade en dag i fabriken.

Mikael Löfving och Andreas Widlund gör gemensam sak för att informera elever om de många möjligheterna som finns på Kinnarps.

Kyrkerörsskolans 8:e klassare bjöds på en träteknisk femkamp och yrkesvandring.

Foto: Kinnarps Träteknik

Cirka 80 elever från tre klasser kom i två omgångar till Kinnarps. Det fick dels göra en rundvandring, dels göra en teknisk femkamp i lokalerna där den trätekniska utbildningen på Kinnarps håller hus.

Många tänker på Kinnarps och andra industriföretag som arbetsplatser där jobben bara finns inom tillverkningsprocessen, menar Andreas Widlund, tekniklärare på Kyrkerörsskolan. Han vill visa eleverna att detta inte stämmer på något sätt. Yrkeskategorier som maskinoperatörer, CNC-operatörer och ytbehandlare finns förstås. Men bland de 720 personer som arbetar i Kinnarp finns också personaladministratörer, försäljare, konstruktörer, marknadsförare, köksanställda och IT-tekniker.

Bra information inför val

– Det är jätteviktigt att eleverna får en bra bild av arbetslivet och att arbetslivet kommer in i skolan, säger Andreas Widlund. Han har i många år varit engagerad i samverkan mellan skolan och det lokala näringslivet. Han sitter med i Teknikcollege styrgrupp i Falköping och är styrelseledamot i Dalénium. Här knyts många kontakter och bollas idéer.

– Det gäller att bygga relationer med människor på arbetsplatser och diskutera hur samverkan kan förbättras.

Om den nya satsningen på Kinnarps säger han:

– Det här var första gången, det kommer att bli fler. Det är bra information för eleverna inför gymnasievalet, och samtidigt ett bra sätt att genomföra yrkes- och studiehandledning.

Behöver mycket folk

När eleverna kom till Kinnarps träteknik, som drivs i samarbete mellan Kinnarps AB och Ållebergsgymnasiet i Falköping, togs de emot av bland andra utbildaren Mikael Löfving. Han guidade eleverna genom utmaningen att sätta samman ett litet skåp eller att koppla anslutningarna rätt till en pneumatisk cylinder.

Hur reagerade eleverna när de kom till företaget?

– De flesta verkade intresserade och förvånade över att vi har så många olika yrken. Det tyckte de var häftigt, säger Mikael Löfving och fortsätter:

– När ungdomar åker förbi vår fabrik, som är stor som 20 fotbollsplaner, så vet de inte vilka yrken vi har. De tror bara att det är industriarbeten. Men vi har så mycket mer att erbjuda och det är viktigt att känna till inför valet till gymnasieskolan.

Dessutom är det viktigt att synas med tanke på företagets kompetensförsörjning.

– Vi kommer att behöva mycket folk i framtiden och därför är det inte bra att intresset för yrkesprogrammen minskar. Många program har får fått stänga ner runt om i landet och även för vårt program har det varit tufft att attrahera elever. Men nu ser det lite ljusare ut, vi har sett ett ökat söktryck för vår utbildning inför hösten.

Fotntot: Projektet ”Jobba i Västerås” har bett såväl 10-åringar som 19-åringar att uppge alla yrken de kunnat komma på. Resultatet i båda grupperna har varit ett tjugotal yrken, och skillnaderna i typen av yrken dem emellan har varit liten. Enligt en undersökning av Arbetsförmedlingen kan unga räkna upp 10-15 yrken. Ännu en undersökning, gjord av Yrmis 2009, visar att antalet kan vara så lågt som fem.

Arbetsplatsbesök 4-6

De flesta av arbetsplatsbesöken från våra skolklasser äger rum under April och Maj månad. Då är den mesta av årets kunskapsinhämtning är avklarad och både personal och elever längtar efter att lyfta blicken framåt och fundera på vad talangerna ska leda till.
Klass 5 på Lena skola har liksom övriga år 5  Prinfo Rydins som skolföretag. De har enligt enligt kommunens arbetsplan för skola-arbetsliv genomfört sitt studiebesök och vi ska få ta del av deras arbetsgång före -under och efter mötet.
Lena 1
1. Klassläraren tog tidigare under terminen kontakt och bokade tid för mötet med Magnus på Prinfo Rydins
 
2. I god tid innan utflykten förberedde klassen sig genom att tex gå in på arbetsplatsens hemsida.
Man funderade kring storlek och inriktning på verksamheten samt vilka yrkeskategorier och kunskapskrav som efterfrågas.
 
3. Klassen sammanfattade sedan sina tankar och funderingar och mailade dem till arbetsplatsen, för att de skulle kunna förbereda sig på bästa sätt inför gruppens ankomst.
 
Här får vi ta del av detta första mail från klass 5 till Prinfo Rydins.
Hej!
Vi i klass 5 från Lena skola kommer till er på torsdag.
Vi har idag samtalat om er arbetsplats och kikat lite på er hemsida.
Vi har funderat över vad ni gör och hur en dag kan se ut.
Vilka personer finns det och vad kan de ha för arbetsuppgifter.
Vi tror att det finns en ”Kund/Informationsmottagning där en person tar emot beställningar.
Vidare tror vi att det finns person/personer som sitter vid en dator och lägger upp en sida som senare länkas över till en STOR skrivare som skriver/trycker ut det som kunden önskar.
Någon person packar det färdiga materialet.
Det finns en chef och någon som har personalansvar.
Vi tror att arbetsplatsen tillhör handelssektorn.
Vi har sett att det är ca 20 anställda på företaget.
Frågor:Trycker ni böcker?
Är det mest reklam?
Hur levereras varorna.
Vad tjänar man?(spontana frågor kommer säkert att ställas under besöket).
Viktigt att tänka på om man söker arbete hos er är att vara trevlig, ordningssam och ha god samarbetsförmåga.
Tack för att vi får komma!
Hälsningar Klass 5 Lena skola
Lena 2
4. Besöket genomfördes med stor belåtenhet både från skola och arbetsplats.
 
5. Mötet dokumenterades dessutom med bilder som vi här får ta del av.
 
6. Väl tillbaka på skolan gjordes en sammanfattning av vad man sett och lärt sig från mötet.
Även detta skrevs ner och delades med företaget samt samordnaren för skola-arbetsliv. Något som uppskattas mycket från arbetsplatsen som känner att deras mottagande gjort skillnad för ungdomarna och antagligen kunnat medverka till en ögonöppnare inför framtida yrkesval.
 Lena 3
 Här kan vi läsa klassens tackbrev till Magnus på  Prinfo Rydins
Hej Magnus
 
Ja nu har vi varit på Studiebesök hos er på Prinfo. Ett intressant och givande besök.
Klassen hade redan innan besöket funderat kring vissa frågor som tex.
Hur många anställda och vad gör var och en?
Vad tjänar man?
Vad trycker man?
Vilka är kunderna?
Trycker man även böcker?
Hur går det till?
Är det farligt att jobba där?
 
Klassen kunde konstatera att det verkar kul och spännande att jobba på tryckeri.
Inte speciellt farligt men lite högt ljud kanske.
Man tjänar relativt bra och man får även arbeta mycket med datorer.
 
Tack från oss på Lena Skola klass 5
Tack Lena skola, kass 5 för att vi fick använda ert material här på bloggen!
 
Fler besök som dokumenteras på liknande sätt har ägt rum de senaste månaderna.
Samtliga av årets skolföretag VIAB(år 4), Prinfo Rydins(år 5) och BeWi(år 6) har haft flera besök från Vårgårdas klasser och upplevelsen och utbytet hitills är mycket positivt.

Mingel på Mässan

mässa soffa

 

Vårgårda Skola-Arbetsliv hade sitt säte i COIs monter precis innanför entrén. En fantastisk mötesplats för unga, äldre, skolor och företag. Soffan gästades frekvent med människor som kom för att fråga, utbyta idéer, reflektera eller bara vila benen en stund. De aktiviteter som fanns för skolungdomar under mässdagarna sammanställs nu i klasserna. Fredag den 29/4 är sista dag för dem som vill vara med och tävla om priserna!

S-A på Vårgårdamässan 2016

Fredag och Lördag den 15-16 April är det dags för Vågårdamässan igen!

Skola -Arbetsliv finns representerade tillsammans med COI i montern innanför entrén. Inbjudan har gått ut till samtliga av kommunens skolor.Nytt för i år är aktiviteter i samband med mässan både för yngre och äldre skolelever med anknytning till Skola-Arbetsliv.  

mässa 2

För F-6 finns en tipspromenad med frågor kring yrken och arbetsplatser i Vårgårda kommun. Den görs tillsammans i klassen och mailas in digitalt direkt via länken nedan.

http://goo.gl/forms/exA3Pd40E5

Chans att vinna en timmas bowling på Tånga för hela klassen!
 mässa 1
För de äldre eleverna, 6-9 och ev. gymnasiet finns ”skyltar” med de
 yrken som företagen just nu söker, att skriva ut.
Eleverna ska här välja ett yrke som de vill se sig själv i framtiden, hålla
skylten framför sig, ta en ”selfie” och hashtaga
#vårgårdamässan
5 biobiljetter kommer att lottas ut bland deltagarna!
Senast fredag den 29/4 vill vi att klasserna skickat in sina bidrag.
Vi hoppas genom detta att Vårgårdamässan kommer att beröra så
 många som möjligt.